0708-17 39 49

Johanna Hörlin

Art Director

Det är svårt att välja en sak som är roligast med AD-rollen, jag gillar verkligen flera. En av dem är att jobba med idéer – låta dem växa fram och visualisera dem. Knåda, putsa och finslipa till färdiga lösningar. När man hittar den där röda tråden som kan appliceras i alla kanaler, som leder en till idé efter idé … det är underbart! Jag gillar också arbetet med att ge varumärken en egen röst och unikitet, att hjälpa dem att hitta sitt eget språk och personlighet. Idag finns det så många olika medier att utnyttja och alla måste samspela för att mottagaren ska förstå och för att varumärket ska  komma till sin rätt. Mina favoritlösningar fångar in mottagaren på ett överraskande eller eftertänksamt sätt.

Andra fina plus med mitt jobb är det inspirerande samarbetet mellan kund, creative director, copywriter och formgivare. Och ynnesten att få lära sig så mycket om kundernas branscher. Det är både kul och allmänbildande. Jag började min AD-bana med en yrkesutbildning till grafisk formgivare och fyllde på med Art direction på Berghs och en del andra påbyggnadskurser.  Allra mest har jag lärt mig eftersom jag har jobbat länge, på reklambyråer i Karlskrona, Jönköping och Växjö och på tidningsförlag.

Bra reklam drar till sig uppmärksamhet från precis rätt mottagare, bland annat genom att synas på rätt ställe.  Något som är klockrent för ett varumärke fungerar inte alls för ett annat, det finns liksom ingen mall. En kampanj blir framgångsrik när man känner sin målgrupp, det går inte att låtsas veta eller gissa. Det är många delar psykologi i ett lyckat marknadsföringsrecept.