Blekingetrafiken

Busshållplats i Nättraby, ett av de särskilt bussiga områdena.

Busshållplats i knutpunkten Bergåsa. I ”omsvärmade” Bergåsa användes ett unikt budskap och avsändaren var inte en specifik busslinje utan hela Blekingetrafiken.

Gerillamarknadsföring: Kontaktsökande busslinje på anslagstavlor i bland annat mataffärer i de aktuella områdena.

Framsidan av det första DR-utskickets, som syns nedan.

Insidan av det första DR-utskicket i format av ett A4. Inuti DR-utskicket fanns även en liten vikfolder, riktad till den redan trogna resenären.

Liten vikfolder riktad till den redan trogna resenären, som fästes på insidan av det första DR-utskicket.

DR-utskick nr 2 var i form av ett vykort och fungerade som en påminnelse till de potentiella testresenärerna. Just detta vykort gick till boende i Bergåsa som har möjlighet att välja och vraka bland ”friarna.

Kampanjtröjor som bars av Blekingetrafikens kommunikatörer vid ”Bli-testresenär-event”.

Beach-flaggor till ”Bli-testresenär-event” med utdelning av frukostfrallor.

Kampanjsajt som gav fördjupad information om och möjlighet att anmäla sig till att bli ”Upptäcktsresande”.

Beskrivning: 

På fem orter i Blekinge är det särskilt enkelt och smidigt att resa kollektiv. Blekingetrafiken ville berätta om de täta turerna för de boende i just de här områdena och skaffa nya resenärer, bl a med en testresenärskampanj. Vi på Mustasch fick uppdraget att skapa en superlokal rekryteringskampanj, helt begränsad till de aktuella områdena. I de områdesspecifika kampanjerna var det busslinjen som på ett lite flörtigt sätt uttryckte en önskan om att ses lite oftare, starta en relation. Det bjöds in till frukostevent ute på hållplatserna där de boende fick nybakade frallor och hjälp att ansöka om att bli ”Upptäcktsresande”. Även de som redan hade ett etablerat förhållande med busslinjen uppmärksammades och kunde tävla om ett årskort.