Chocolatte

Logotyp.

Etiketter i två utformningar som på ett charmigt, och dessutom kostnadseffektivt, sätt profilerar allt ifrån kassar, te-påsar, presentkort, chokladaskar och konfektyrpåsar.

Logotypen la grunden till ett variabelt sätt att etikettera produkterna.

Skyltning inne i butiken.

Skylt ovanför entrén.

Beskrivning: 

När Karlskronas nya choklad-, te- och kaffebutik öppnade dörrarna var det Mustasch som hade fått förtroendet att skapa den grafiska profilen för logotyp, skyltning och övrigt butiksmaterial. I formgivningen ville vi skapa en känsla av “den personliga butiken”. Typsnittet är en hybrid mellan det handgjorda och en ”klassisk antikva” – lekfull och vuxen på samma gång. Precis som de fina chockladpralinerna du hittar i butiken. Färgerna chockladbrunt och latte-beige staplas som bitar av blockchocklad, staplar som sedan kan varieras och alterneras som grafiska element. Det grafiska uttrycket ger sedan  hög igenkänning på de presentförpackningar eller påsar som butikens kunder bär med sig hem eller ger bort till vänner och bekanta.

Resultat: 

Chocolatte blev en omtyckt butik redan från första dagen och vann under sitt första år “Årets Rookie” i tävlingen Carls Krona Awards. De har nu befäst sin plats på marknaden och har fått imponerande många stamkunder.