ScanBox

KOMMUNIKATIONSKONCEPT. It’s a keeper! ScanBox-produktens sammantagna fördelar gör den till en arbetskamrat som du inte vill byta bort för allt smör i Småland. Detsamma gäller för ScanBox som samarbetspartner som tänker utanför boxen även när de tänker på boxar. Bilder ska visa produkt och användare ”in action” – krispigt, intressant, i rörelse.

FÖRFINING AV LOGOTYP. Små förändringar som gör stor skillnad. Logotypen har förenklats och finputsats för att fungera ännu bättre i ännu fler sammanhang och miljöer.

MÖNSTER OCH IKONER. En stiliserad box med oändliga variationsmöjligheter. Svart, vit, röd, blå. Många tillsammans bildar ett grafiskt mönster som blir en stilfull identitetsbärare. Ensam blir boxen en symbol i en produktbeskrivning och en ikon som fungerar som en logo utan ord.

GRAFISK MANUAL (svenska och engelska). Så här håller ScanBox stilen och en tydlig linje i allt de kommunicerar. Manualen hjälper återförsäljare och ScanBox-personal att producera material som ger en enhetlig bild.

SYMBOLER MED MERA. Under arbetets gång upptäckte ScanBox fler behov av Mustaschhjälp. Ett av dem var att ta fram en symbol för innovationen Tempstop.

BROSCHYR – FÖRETAGSPRESENTATION (engelska och svenska).
En broschyr som presenterar företaget, kundfördelarna och toppsäljarna i sortimentet. Stilrent, sparsmakat och väldigt ScanBox.

PRODUKTKATALOG (engelska och svenska). I denna renodlade ”tech spec-katalog” hittar kunderna alla tekniska detaljer och den information de behöver för att kunna välja och beställa produkter.

MAPP. De båda broschyrerna och annat marknadsföringsmaterial samlas i en snygg mapp som förstärker intrycket av ScanBox som ett bolag med känsla för detaljer och kvalitet.

VISITKORT. Boxmönstret, namn och kontaktuppgifter på riktigt bra papper. Mer behövs inte. Mer hade inte varit ScanBox.

BREVPAPPER. Enkelt men inte desto mindre elegant. Genomtänkt och med hög igenkänningsfaktor.

WEBBSIDA (engelska och svenska).
Webben, ScanBox ansikte mot världen, är aptitlig, användarvänlig och inspirerande. På den nya webben hittar återförsäljare och kunder detaljerad information om produkterna och möjligheten att skräddarsy boxar efter sina behov. Men det är också platsen där ScanBox kan visa hela bilden av företaget – från historia och värderingar till ambassadörer och de smarta innovationerna. Vårt arbete med webben var inte bara kosmetiskt utan handlade också om att bygga smarta funktioner som till exempel sökmotorn Produktväljaren.

Beskrivning: 

ScanBox Thermo Products AB är familjeföretaget som skaffat sig nöjda kunder över hela världen. Och kunderna blir fler och mer renommerade för varje år. Olofströmsbaserade ScanBox tillverkar flexibla, ergonomiska och snygga boxar för transport, varm- och kylhållning av mat. Hösten 2014 träffades vi första gången eftersom ScanBox bestämt sig för att satsa ordentligt och satt höga mål. För att nå målen behövde ScanBox en ny varumärkesidentitet och vi började från grunden – med en marknadsstrategi som satte riktningen.

Utmaning och lösningar:
ScanBox kundbredd är stor, både geografiskt och verksamhetsmässigt – från skolkök i små svenska kommuner till Michelin-krogar och lyxhotell i mångmiljonstäder världen över. Därför var det viktigt att hitta ett uttryck och en identitet som fungerar i samtliga segment och på alla marknader. ScanBox är en modig kund som förstår att detaljerna är avgörande, därför har vi gett just detaljerna stor omsorg. Till exempel genom att justera logotypen och ta fram ett flexibelt mönster som återkommer och ger identitet. Detaljerna, det stilrena formspråket och bildmanéret bidrar till att skapa en helt ny varumärkesidentitet för ScanBox.

En av ScanBox styrkor är det breda sortimentet men det fanns ett behov av att slimma det utbud som marknadsförs. När vi tog fram en ny webbplats för ScanBox låg vårt arbete i mer än det kosmetiska, vi hjälpte också till att skapa en logisk produktstruktur och bygga en produktväljarfunktion.

Resultat: 

I slutet av oktober 2015 lanserade ScanBox sin nya identitet för en internationell publik på en av branschens största mässor (HOST) i Milano. Mässmontern gav en tydlig bild av ScanBox varumärke och sanna själ. Samma budskap kommuniceras löpande i de olika kanaler som vi arbetar med tillsammans – på scanbox.se och i sociala medier, i produktkataloger och marknadsföringsmaterial. Det känns roligt att ScanBox verkligen förstår vikten av att kommunicera en och samma bild av varumärket. Detta märks inte minst genom att de tagit in de nya grafiska elementen i produktionen, till exempel i lasermärkningen i toppen av boxarna.

Så här säger Johan Olsson, Director Marketing & Business Development på ScanBox om vårt samarbete:

”Hösten 2014 stakade vi på ScanBox ut vår strategi för de kommande 3 åren. En stor del av denna strategi var ett ambitiöst mål där vi skulle lägga en ny ribba när det gäller tryckt och digital kommunikation inom vår bransch. För att skapa denna plattform krävdes en partner med mycket god produktförståelse och en stark strategisk orientering. Efter en noggrann urvalsprocess föll valet på Mustasch, ett val som vi inte ångrat. 

Med snabb kommunikation, tydlighet, kreativitet samt produktförståelse har de skapat oss ett totalkoncept för kommunikation som redan 2 månader efter launch har börjat betala tillbaka sig. Mustasch inte bara levererade enligt våra höga förväntningar utan har även överträffat dem. Vi står nu med en mycket stark kommunikationsplattform som under många år framöver kommer hjälpa oss etablera och utveckla ScanBox som en globalt ledande leverantör av varm och kall mattransportutrustning för storkök. Mustasch är en viktig partner i vår fortsatta satsning och vi ser fram emot många framtida projekt tillsammans.”