Volvo CE / SDLG

Kampanjbudskapet.

Den centrala filmen för hela kampanjen. (Filmproduktion i samarbete med Crisp Film)

En casefilm om kampanjen och resultatet

”Behind the scenes” film.

Infographic som förklarar tävlingen. Exponerades på sdlg-africa.com samt i ett marknadsförings-kit för alla dealers.

Design av kampanjsida på sdlg-africa.com.

Facebook-annons. Digital annonsering med liknande budskap genomfördes även på Twitter, YouTube och via Google adwords.

Facebookinlägget som tillsammans med kampanjsidan var det centrala navet för tävlingen.

Dealer-kit bestående av poster (se bild ovan), flyer, FB-inlägg samt Twitter-inlägg så att de kunde sprida vidare kampanjen.

Vinnaren Kofi fick både ära, diplom, samt ett anläggningsprojekt utfört av SDLG och enligt Kofis anda samt önskemål.

Kofi Amigosten Amoah vid prisutdelningen i Accra, Ghana.

Beskrivning: 

Vi har arbetat med en rad internationella uppdrag för Volvo Construction Equipment sedan 2004. Numera ingår även det kinesiska varumärket SDLG i koncernen. SDLG erbjuder en serie maskiner i mellanprisklass som är mekaniska och därmed vänder sig mot en annan målgrupp än Volvo CE. Mustasch fick under hösten 2014 uppdraget att skapa en film som skulle spridas via en sociala media kampanj för att öka kännedom om varumärket och efterfrågan i Afrika.
Afrika är en stor kontinent med olika religionsuppfattningar och statsstyren. Det finns dock en tydlig gemensam nämnare i uttrycket ”Africa for Africa” – den afrikanska stoltheten i att själva ha förmågan att bygga sin egen välfärd. Vi kombinerade detta med SDLG:s tag line ”Reliability in Action” och där föddes grundkonceptet till ”The reliable man”, någon som du kan lita på lika mycket som det går att lita på SDLG. För att även ljudmässigt befästa SDLG som pålitliga och nära sin marknad tog vi fram en egen audiell profil med inhemska musikinstrument – som även gick att ladda ner som rington till iPhone och Smartphones. För att skapa stöd för spridning av filmen tog vi fram sociala media-kampanjen ”Africas most reliable” där människor över hela kontinenten fick nominera personer som de upplever är lika varma och hjälpsamma som filmens huvudperson Linda.

Resultat: 

Målsättningen med insatsen var att försöka skapa en så kallad viral succé i sociala media. Ett mätbart mål sattes till att filmen skulle visas 3,5 miljoner under det första halvåret. Kampanjen pågick under enbart två månader och under denna period fick filmen långt mer visningar än det satta målet ­– hela 6,2 miljoner visningar via YouTube och Facebook!
Totalt nominerades 792 personer till Africas most reliable, varav fem personer valdes ut till finalister och presenterades för röstning via SDLG Africas Facebook och hemsida. Den 1 februari 2016 korades vinnaren som fick 53% av rösterna. Africas most reliable person finns i Ghana och heter Kofi Amigosten Amoah. Vinsten är att SDLG kommer att genomföra ett anläggningsprojekt i vinnarens anda och enligt hans önskemål. Övriga fyra belönades med ett bidrag på ca 10.000 kr till sitt engagemang.

Magnus Rieger, Marketing & Communication Manager på SDLG, om insatsen: ”Jag är mycket nöjd med ”The most reliable person in Africa” och allra mest nöjd är jag med att vi har lyckats genomföra vad jag vill kalla en ”360°-kampanj” – vi har utnyttjat flera kanaler online och kompletterat offline. Efter många års samarbete har jag vant mig vid att Mustasch alltid levererar bra grejer men mina höga förväntningar överträffades! Jag hoppades, men vågade inte tro, att kampanjen skulle få en sådan enorm spridning och dessutom i helt rätt målgrupp. Det här är en varumärkesbyggande kampanj men som fick en positiv bieffekt – den gav också en kraftig ökning av leads till nya affärer. Det var inte ett uttalat mål. Jag ser kampanjen som första steget i en långsiktig marknadsföringsstrategi. Nu har vi hittat vårt budskap, SDLG:s kommunikativa grund som vi kan bygga vidare på.”