Sölvesborgs kommun

Närbild av ”nitbollen”, den bärande bilden för kommunikationskonceptet.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons. Nitbollen var den första bilden som lanserade och gav nationell och lokal PR till ett värde motsvarande 10 gånger kostnaden av marknadsföringsinsatsen!

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Bärande bild och copy till kommunikationskonceptet – utformad som helsidesannons.

Temporär tatuering som give-away vid Sweden Rock festival och Mjällby AIF sammanhang.

T-shirt som säljes vid Sweden Rock festival och Mjällby AIF sammanhang.

Beskrivning: 

Sölvesborg är ingen stor kommun, men är ändå hemvist för både det allsvenska laget Mjällby AIF och för Sveriges största musikfestival Sweden Rock. Detta skapar stolthet så i Sölvesborg andas och lever man fotboll och rock. I Hällevik, där Mjällby AIF:s hemmaarena Strandvallen ligger, bor det bara 800 personer. Men på en matchdag finns det över 4.000 fans på läktaren. Och det lilla samhället Norje där Sweden Rock Festival går av stapeln, har runt 650 invånare. Men varje sommar gungar marken av 35.000 headbangande hårdrockare från fler än 35 olika länder. Barnen som är “made in Sölvesborg” har med andra ord fotbollen i blodet och får flytande stål i modersmjölken. Detta fick Mustasch i uppdrag att kommunicera ut. Vi skapade därför en nitförsedd fotboll som man enbart i Sölvesborg är tuff nog att klara.

Resultat: 

Nittbollen gjorde premiär i en helsidesannons i Expressens sportbilaga och gav PR långt över det normala. Lokal- och rikspress skrev artiklar och TV-inslag visades över hela Sverige om den nitförsedda fotbollen och Made in Sölvesborg. PR-bevakningens resultat värderades till 10 gånger marknadsföringsinsatsen! Sölvesborg kommun valde därför att vidareutveckla konceptet tillsammans med Mustasch och vi fortsatte att korsbefrukta rock med andra starka Sölvesborgsföreteelser inom näringsliv, boende och turism. Även denna gång blev resultatet mycket framgångsrikt och branschtidningen Resumé skrev en artikel om den annorlunda och tuffa marknadsföringen från en kommun. Läs artikeln här.