Stars and Stripes

Revidering av logotyp gällande balans, typsnitt och färg. Dessutom lades ordet ”steakhouse” till för att förtydliga restaurangens inriktning. (Formgivning: Jidström & Gil. Original: Mustasch)

En rund version av logotypen togs fram, för att ge större flexibilitet i användandet. Här visas den på strutar för popcorn/pommes frites samt som golvdekoration. (Formgivning: Jidström & Gil. Original: Mustasch)

Det nya konceptet som Jidström & Gil skapat, ger en unik, hemtrevlig miljö som andas Stars and Stripes payoff: ”The best moments in sports”.

Siffror är en tydlig del av konceptet. På väggarna anger de vilken sektion av restaurangen gästen sitter i. På de mindre borden finns tydlig numrering och på barstolarna finns ”sportgåtor” med siffror i centrum. (Koncept och formgivning: Jidström & Gil. Copy och original: Mustasch)

Meny vid bordet, samt som indrivare utomhus vid restaurangens entré.(Idé: Jidström & Gil. Formgivning och original: Mustasch)

Paneler för väggarna som visar ”The best moments in sport”. Här med Ingo och hans berömda knockout 1959. (Koncept och formgivning: Jidström & Gil.  Original: Mustasch)

Ny serveringsrelaterad rekvisita togs fram för att matcha med den nya miljön. Här matpinnar med sportassociationer som indikerar hur köttet är lagat; rare, medium eller well done. (Koncept och formgivning: Jidström & Gil.  Original: Mustasch)

Sockerrör med sportiga segeruttrycket ”sweet” som också talar om att det finns något sött i förpackningen. (Formgivning och original: Mustasch)

Träpinnar i två utföranden ­– med stjärna och med en förenklad Stars-logtyp – togs fram som dekoration vid servering. Även det randiga sugröret togs fram som en del i konceptet. (Koncept och formgivning: Jidström & Gil.  Original: Mustasch)

Stars and Stripes egna såser har även de fått ett grafiskt lyft för att matcha med den nya inredningen. (Koncept: Jidström & Gil.  Formgivning och original: Mustasch)

Konceptet följs ända ner på servettnivå, för att ge gästen en helhetsupplevelse. (Koncept och formgivning: Jidström & Gil.  Original: Mustasch)

En ny, responsiv webbplats med kommande matchsändningar och lokala event på Stars runt om i landet. Självklart finns också menyn och en bokningsfunktion. www.starsnstripes.se
(Funktionalitet, navigation, formgivning och innehåll: Mustasch)

Kopplat till webbplatsen finns även ett intranät, där samtliga inom Stars and Stripes kan dela dokument och kommunicera om den dagliga verksamheten. Via intranätet kan franchisetagare redigera sina lokala sidor på webbplatsen.
(Funktionalitet, navigation och formgivning: Mustasch)

”Humlans Hörna” ­– en mysig plats för barnen!
Christer ”Humlan” Holgersson (1956-2014) var en av grundarna till Stars and Stripes, och humlan blev maskot för barnavdelningen. Stars-familjen vet att den barnkära Christer hade tyckt om det och vill fortsätta att ha hans varma surr nära.
(Koncept: Jidström & Gil. Illustration av Humlan: Mustasch)

Takvimplar producerades för att ”kalasa till det” i Humlans hörna.
(Koncept och formgivning: Jidström & Gil.  Illustration och original: Mustasch)

I Humlans Hörna får alla barn rita direkt på väggen med kritor.
(Koncept: Jidström & Gil.)

Varje barn som äter hos Stars and Stripes får sin egen pysselpåse. Vid lansering innehöll påsen ett pysselblad som kan vikas ihop till en ”loppa”, en biljett som ger gratis glass efter maten och en ”tatuering” (med olika motiv som den lilla stamgästen kan samla på). På bilden visas loppan.
(Koncept: Jidström & Gil.  Formgivning, illustration, copy och original: Mustasch)

Stars and Stripes består av många olika enheter. För att kunna bygga och hålla ihop ett tydligt och starkt varumärke är det viktigt att veta vad som gäller. Vi tog därför fram en ny, komplett grafisk profilmanual med den nya logotypen, färger, typsnitt, mönster och emblem för de lokala enheterna.
(Koncept: Jidström & Gil.  Formgivning, copy och original: Mustasch)

En viktig del i Stars and Stripes verksamhet är att hitta nya, duktiga franchistagare som vill ge sina gäster ”The best moments of their day”. Denna broschyr togs fram för att visa konceptet för dem. Bläddra i den här.
(Formgivning, copy och original: Mustasch)

Beskrivning: 

Stars and Stripes, ett modernt steakhouse som bjuder sina besökare på ”The best moments in Sports”, gjorde 2014 ett lyft av hela sitt varumärke. Till sin hjälp hade de välrenommerade koncept- och inredningsdesignerna Jidström & Gil samt Mustasch Reklambyrå. Stars and Stripes är ett franchisebolag som finns över hela södra Sverige. Utmaningen var att utgå ifrån det befintliga varumärket och skapa ett Stars and Stripes 2.0 ­– något som associeras med det kända och omtyckta men som också är nytt, helt unikt och som adderar en wow-faktor för besökarna. Jidström & Gil tog fram ett nytt koncept med allt från inredning – väggar, belysning, stolar och bord – ned till våtservetter och drinkpinnar. Mustaschs roll var att vidareutveckla konceptet på olika sätt och i varierande grad. I vissa fall utgår slutprodukten från en J&G skiss, i andra är det en ren Mustasch-skapelse från start till mål. Det som tagits fram är bland annat en grafisk profilmanual, menyer, serveringsrelaterad rekvisita, marknadsföringsmaterial och en webbplats.

Resultat: 

Den första restaurangen som lanserade konceptet var i Göteborg. Besökarna var lyriska över upplevelsen och uttryck som ”Detta är det bästa som hänt i vårt område” eller ”Det här är det häftigaste jag sett!” kunde höras på invigningsdagen.

Också Stars and Stripes är mycket nöjda med konceptet och sin ”rebrandning”.
– Vi förstod ju att det skulle bli bra, men att det skulle bli så här fantastiskt kunde vi knappast drömma om! Det är precis så här vi tänkte oss att konceptet skulle se ut den dagen vi startade Stars and Stripes. Men vi har inte kunnat sätta fingret på vad som behövs, inte kunnat skapa det själva. Det är därför vi som regel anlitar proffs, för då höjer vi vår egen verksamhet, säger Mikael Lagman, VD på Stars and Stripes.